تبلیغات

ابزار رایگان وبلاگ

مقالات مهندسی مکانیک

.:. امروز :
   
 
آرشیو موضوعی
پیوندها
هوندا
تویوتا
عشق پرواز
جنرال موتور
مهندسی مواد
خودروهای عتیقه
مجله آنلاین مکانیک
هواپیماهای جنگنده
مهندسی مکانیک سیالات
آکادمی بین المللی مهندسی
طراحی در مهندسی مکانیک
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مهندسی مکانیک ساخت و تولید
سایت کارخانه مرسدس بنز آلمان
استاندارد های مهندسی مکانیک
سایت هیدرولیک و پنوماتیک ایران
جامعه اینترنتی مهندسی مکانیک
انجمن بین المللی مهندسین خودرو
طراحی و انجام محاسبات مهندسی
انجمن تست های غیر مخرب آمریکا
وبلاگ تخصصی مهندسی ساخت و تولید
مهندسی مکانیک و تاسیسات ساختمانی
مهندسی مکانیک خواجه نصیرالدین طوسی
سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران
امكانات
ابر برچسب ها
اندازه گیری دقیق , المان محدود , طراحی اجزا , دیفرانسیل , استاتیک , طراحی قالب , طراحی کامپیوتر , نصب وتعمیر و نگهداری , خودرو , کنترل کیفیت ,

مهندسی مکانیک



تویوتا با ایده Fun-Vii به آینده فکر می کند
موضوع مطلب : خودرو  ،

نظرتان چیست که چهار چرخ زیر تلفن هوشمند قرار بدهیم و آن را تبدیل به یک اتومبیل بکنیم؟ این چیزی است که شرکت تویوتا در ایده جدید اش انجام داده و در نمایشگاه اتومبیل توکیو از آن پرده برداری کرده است. با ایده Fun-Vii آشنا شوید. خودرویی که ترکیبی از تکنولوژی، اینترنت و ارتباطات است. محصولی که بخش زیادی از ایده هایش را از تلفن های هوشمند دریافت کرده است.

 

ارسال شده توسط :مهندس کیوان مصطفی پوریان در سه شنبه 27 دی 1390 | نظرات مهندسین ()

به اشتراک بگذارید :
تجهیزات سوخت رسانی گاز CNG
موضوع مطلب : خودرو  ،

تجهیزات سوخت رسانی گاز CNG

مروری بر سیستم سوخت رسانی گاز فشرده

تكامل و بهره گیری از موتورهای احتراق داخلی با چنان سرعتی صورت پذیرفته است كه امروزه مهمترین ابزارهای تولید قدرت محسوب می شوند. اما عواملی مانند آلودگی محیط زیست به وسیله آلاینده های خروجی این موتورها و نیز به پایان رسیدن منابع نفت كره زمین در آینده نه چندان دور، ابهاماتی را فراروی استفاده از موتورها پدید آورده است. در راستای تأمین منابع جدید انرژی و توجه به مسائل آلودگی محیط زیست و استفاده بهینه از منابع سوخت موجود، موضوع استفاده از سوخت های جایگزین در موتورهای احتراق داخلی هر روز پراهمیت تر می شود. یكی از سوخت های شناخته شده و جایگزین در این زمینه، گازطبیعی ( natural gas) است كه به علت وجود منابع زیاد، می تواند پاسخی بر نگرانی های موجود باشد.

گازسوز كردن موتورهای درون سوز از همان بدو اختراع این موتورها مدنظر مخترعان آنها بوده است، به طوری كه هم دیزل و هم اتو از سوخت گازی به عنوان سوخت اصلی موتورهای خود نیز استفاده نموده اند. امروزه مسأله گازسوز كردن موتورها ی احتراق داخلی، با روند فزاینده ای دنبال می شود.

در حال حاضر 30 درصد سازندگان موتورهای احتراق داخلی، موتورهای گازسوز نیز تولید می كنند و بیش از پنج درصد خودروهای جهان نیز از سوخت گاز استفاده می نمایند. هر چند كه گازسوز كردن موتورهای احتراق داخلی امروزه در بعضی از كشورهای دنیا با موفقیت به انجام رسیده است، اما كار نظری و تحقیقاتی در این زمینه هم چنان ادامه دارد.

 انواع سوخت های گازی متداول

یكی از بهترین سوخت های جایگزین، سوخت گازی می باشد. این نوع سوخت ها در بعضی از مناطق جهان به میزان كافی در دسترس هستند و استفاده از آنها اقتصادی می باشد و نیز این سوخت ها مزایای جانبی دیگری نیز هم چون كاهش آلودگی محیط زیست به همراه دارند. سوخت های گازی متداول عبارتند از:

1.       گازطبیعی صنعتی Synthetic Natural Gas

2.       گازطبیعی مایع Liquid Natural Gas

3.       گازطبیعی متراكمCompressed Natural Gas

4.       گازنفتی مایع Liquified Petroleum Gas

5.       بیوگاز Bio Gas

علت اشاره به بیوگاز این است كه آزمایش هاو تحقیقات موفقیت آمیزی برای به دست آوردنCNG از بیوگاز صورت گرفته است.

ارسال شده توسط :مهندس کیوان مصطفی پوریان در شنبه 17 دی 1390 | نظرات مهندسین ()

به اشتراک بگذارید :
خودورهایی که با هوا کار می کنند
موضوع مطلب : خودرو  ،

آیا در این هفته شما به پمپ بنزین رفته اید. قطعا در حین اینکه شما سوخت را به خودروی خود پمپ می کنید به این توجه می کنید که هزینه آن چقدر خواهد شد و اینکه در سال بعد چه میزان هزینه این سوخت بالا خواهد رفت. عنوان مثال بنزین که منبع اصلی سوخت اکثر خودروها می باشد هر روز گران تر و غیر قابل دسترس می شود. این عوامل کارخانجات خودروسازی را به سمت تولید خودروهایی با سوخت جایگزین هدایت می کند. در سال 2000 دو نوع خودروی هیبریدی ساخته شد و سه تا چهار سال بعد خودروهایی که با پیل های سوختی حرکت می کردند در بزرگراهها دیده شد.

یکی از سوختهای جایگزین ممکن هوا میباشد.حداقل دو پروژه بزرگ در حال پیشرفت وجود دارد که در حال گسترش نوعی از خودروها هستند که با هوا کار میکنند.در این مقاله شما درباره تکنولوژی که دو نوع مختلف خودروهای هوای فشرده را توسعه داده است آشنا خواهید شد.
در آینده نه چندان دور شما می توانید اولین خودروهایی را که با هوای کار میکنند را در شهر خود ببینید. خودروی ایولوشن( e.Volution ) از این خودروها می باشد که در فرانسه ساخته می شود. در سال های اخیر این خودروها بسیار طرفدار پیدا کرده بطوریکه دولت مکزیک درصدد خرید 40000 دستگاه از این خودروها و جایگزینی آن با خودروهای بنزینی می باشد.



سازندگان این خودرو می گویند چون این خودرو با هوای فشرده حرکت می کند بدون هیچگونه آلودگی بوده و دوستدار محیط زیست می باشد. خودروی ایولوشن با یک موتور هوای فشرده دو سیلندره کار میکند. موتور این خودرو تا به حال همتایی نداشته به این دلیل که هم می تواند به تنهایی با هوای فشرده کار کند و هم با موتور درونسوز دیگری. هوای فشرده در یک مخزن از جنس کربن و یا فیبر شیشه در فشار 4351 پوند بر اینچ مربع ( psi) نگهداری می شود.این هوا به وسیله یک انژکتور هوا به موتور تغذیه می شود و از آنجا راهی یک حفره ی کوچک شده که باعث منبسط شدن هوا می شود.هوا پیستون را به پایین فشار داده و پیستون میل لنگ را به حرکت در می آورد که باعث حرکت خودرو می شود.

ارسال شده توسط :مهندس کیوان مصطفی پوریان در شنبه 17 دی 1390 | نظرات مهندسین ()

به اشتراک بگذارید :
نانو پودر چیست
موضوع مطلب : فناوری نوین  ،

چه پودری را می‌توان نانو پودر به شمار آورد؟

پودرها در سه حالت نانوپودر به شمار می‌آیند:

▪ حالت اول: ساختار ذرات تشكیل‌دهنده‌ی پودر، در حد نانومتر باشد.

یعنی اگر ساختار ذرات تشكیل‌دهنده‌ی یک پودر را به صورت یکی از اشكال منظم هندسی در نظر بگیریم، میانگین اندازه‌ی اضلاع آن بین ۱ تا ۱۰۰ نانومتر باشد. مهمترین اشكال هندسی، كُره و مكعب‌اند. اگر ساختار ذرات تشكیل‌دهنده‌ی پودر را كُره فرض كنیم، باید قطر كُره کمتر از ۱۰۰ نانومتر باشد و چنانچه ساختار آنها مكعب فرض شود، میانگین اضلاع مكعب باید در محدوده‌ی ۱ تا ۱۰۰ نانومتر قرار گیرد. به عبارت حسابی‌تر، میانگین اضلاع مکعب باید در این رابطه صدق کند: ۱ nm<<۱۰۰ nm. برای مثال، بلورهای نمك طعام ساختاری مكعب‌شکل دارند.

▪ یادآوری: اگر بیشترِ ذرات تشکیل‌دهندهٔ پودر، ابعادی میان ۱ تا ۱۰۰ نانومتر داشته باشند، آن پودر، نانوپودر محسوب می‌شود.

 

▪ حالت دوم: دانه‌های تشکیل‌دهندهٔ پودر، ابعاد نانومتری داشته باشند.

در حالتی که اندازه‌ی ذرات تشكیل‌دهنده‌ی پودر از صد نانومتر بیشتر باشد، کافی است دانه‌های آن ابعاد نانومتری داشته باشند تا نانوپودر به شمار آیند. یک مثال برای فهم این موضوع، اتم‌هایی هستند که به صورت منظم و درون سلول‌هایی که آنها را "دانه" می‌نامیم، کنار هم قرار گرفته‌اند. مواد بلوری جامد نیز از سلول‌های ریزی تشكیل شده‌اند كه به آنها دانه می‌گویند. درون هر دانه، اتم‌ها در یك جهت خاص و ردیف‌های موازی چیده شده‌اند و تفاوت دو دانهٔ مجاورِ هم، تفاوت در همین جهت‌گیری اتم‌هاست.

در دانه‌ی ۱، اتم‌ها در ردیف‌های موازی و با زاویه‌ی ۴۵ درجه نسبت به افق چیده شده‌اند. در دانه‌ی ۲ اتم‌ها با زاویه‌ی ۹۰ درجه و در دانه‌ی ۳ اتم‌ها با زاویه‌ی ۱۲۰ درجه نسبت به افق چیده شده‌اند. وقتی این سه دانه در كنار یكدیگر قرار بگیرند، یك ذره تشكیل می‌شود. به فضای خالی بین دانه‌ها «مرز دانه» می‌گویند. مرز دانه محلی است كه جهت چیده شدن اتم‌ها عوض می‌شود.

همچنین دانه‌ها را می‌توان مانند آجرهای یك دیوار فرض كرد. در این صورت، مرز بین دانه‌ها ملات بین آجرهاست. اگر قطر این دانه‌ها بین ۱ تا ۱۰۰ نانومتر باشد، ذرات حاصل تشكیل نانوپودر می‌دهند.

هر چه قطر دانه‌های یك ذره كمتر باشد (البته با حجم ثابت)، تعداد دانه‌های تشكیل‌دهنده‌ی آن بیشتر خواهد بود (واضح است كه هر چه آجرهای تشكیل‌دهنده‌ی یك دیوار ۱ متر در ۱ متر كوچكتر باشند، تعداد آجرها بیشتر خواهد بود) و هر چه تعداد دانه‌ها بیشتر شود، مانند گره‌های یک فرش، تار و پود آن محكمتر و درهم‌تنیده‌تر است و بنابرین استحكام محصول بیشتر خواهد بود.

یادآوری: اگر درصد قابل توجهی از دانه‌های تشكیل‌دهنده‌ی ذرات، نانومتری باشند، پودر، نانوپودر محسوب می‌شود.

 

.حالت سوم: ذرات نانوپودر و ذرات پودر معمولی ترکیب شوند.

در این حالت، پودر را «نانوپودر کامپوزیتی» می‌نامند. کامپوزیت که از کلمه‌ی انگلیسی composition گرفته شده، به معنی ترکیب دو یا چند چیز است. ملموس‌ترین مثال برای كامپوزیت، كاه‌گل است. در كاه‌گل رشته‌های كاه در زمینه‌ی گِل پراكنده شده‌اند. در نانوپودرهای كامپوزیتی نیز ذرات نانومتری در زمینه‌ی ذرات بزرگتر (غیر نانومتری) پراكنده شده‌اند.

علت ترکیب شدن آنها اختلاف خواص این دو ماده است. در کامپوزیت معمولاً زمینه از یک ماده‌ی نرم و افزودنی از ماده‌ی سخت انتخاب می‌شود. در این صورت، هنگامی‌ که به ماده نیرو وارد می‌شود، زمینه نیرو را به رشته یا پودر اضافه‌شده منتقل می‌كند تا بتواند در برابر نیروی واردشده‌ مقاومت بیشتری داشته باشد.

 

منبع : http://manufacture.blogfa.com/post-16.aspx

ارسال شده توسط :مهندس کیوان مصطفی پوریان در پنجشنبه 15 دی 1390 | نظرات مهندسین ()

به اشتراک بگذارید :
مطالب گذشته

مورگان آئرو 8
کم مصرف ترین خودرو جهان
خودروی زیبای BMW i8
خودروی مفهومی شگفت انگیز مرسدس بنز
یک خوردروی مفهومی عجیب با دو وضعیت مسابقه و عادی
اولین پای مصنوعی رباتیک که کاملا خودکار عمل می کند
خودروهای اسپرت
طرح آینده از هوندا
فضایی ترین خودروی آینده
Alienware MK2 خودرویی که رشد می کند !
ابر خودرو Venom GT رکورد بوگاتی را شکست
محصول جاسوسی ارتش آمریکا
رادیاتور - سیستم خنک کننده (Cooling System)
خودرویی که هرگز چپ نمی کند i-Road
ربات فضانورد ناسا در حال کار
لایکان ۳,۴۰۰,۰۰۰ دلاری، رقیب بوگاتی ویرون، ساخت خاورمیانه
ماسک جدید ناسا
هواپیمای قاهر
خودروی که تبدیل به قایق موتوری می شود
حشره میتسوبیشی
ربات پرنده + فیلم
بمب الکترومغناطیسی Electromagenetic Bomb
تولید برق از ویروس
شاهکار مرسدس بنز SLS AMG
آئودی از هفت فناوری جدید خود برای خودروهای آینده رونمایی کرد
معرفی برخی از نرم افزار های رشته مکانیک
مجموعه فیلم های آموزشی کتیا
چگونه یک موشک بسازیم
طراحی لاستیک خود باد شونده
ایده اتومبیل جدید نیسان با پنلی از تبلت

آرشیو ماهانه
اردیبهشت 1394
دی 1393
فروردین 1393
مهر 1392
مرداد 1392
خرداد 1392
فروردین 1392
بهمن 1391
آذر 1391
مهر 1391
شهریور 1391
مرداد 1391
فروردین 1391
دی 1390
آبان 1390
مهر 1390
شهریور 1390
مرداد 1390
نظر سنجی
+ رشته تحصیلی شما چیست؟
-
-
-
-
-
آمار کلی سایت
نویسنده مهندس کیوان مصطفی پوریان

آمار سایت بازدید های امروز :
بازدید های دیروز :
بازدید های این ماه :
بازدید های ماه قبل :
کل بازدید ها :
تعداد کل مطالب :

اطلاعات بیشتر


صفحات دیگر سایت
معرفی مدیر سایت, ارسال پیام به مدیر سایت,
تبلیغات
,