تبلیغات

ابزار رایگان وبلاگ

مقالات مهندسی مکانیک

.:. امروز :
   
 
آرشیو موضوعی
پیوندها
هوندا
تویوتا
عشق پرواز
جنرال موتور
مهندسی مواد
خودروهای عتیقه
مجله آنلاین مکانیک
هواپیماهای جنگنده
مهندسی مکانیک سیالات
آکادمی بین المللی مهندسی
طراحی در مهندسی مکانیک
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مهندسی مکانیک ساخت و تولید
سایت کارخانه مرسدس بنز آلمان
استاندارد های مهندسی مکانیک
سایت هیدرولیک و پنوماتیک ایران
جامعه اینترنتی مهندسی مکانیک
انجمن بین المللی مهندسین خودرو
طراحی و انجام محاسبات مهندسی
انجمن تست های غیر مخرب آمریکا
وبلاگ تخصصی مهندسی ساخت و تولید
مهندسی مکانیک و تاسیسات ساختمانی
مهندسی مکانیک خواجه نصیرالدین طوسی
سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران
امكانات
ابر برچسب ها
اندازه گیری دقیق , نصب وتعمیر و نگهداری , استاتیک , کنترل کیفیت , طراحی اجزا , المان محدود , دیفرانسیل , خودرو , طراحی کامپیوتر , طراحی قالب ,

مهندسی مکانیک



در مورد خودروی پژو
موضوع مطلب : مقالات مکانیک  ،

 

در مورد خودروی پژو :

 

1- نوع موتور ، ظرفیت و کیفیت آن

 

در اتومبیل پژو ، موتور در قسمت جلو سوار شده و به اندازه 45 درجه به سمت راست متمایل می باشد.

این امر سبب شد تا ارتفاع موتور کمتر شده و مرکز ثقل آن نیز پایین تر قرار گیرد و ضمآ " تدبیر فوق این امکان را امکان می دهد تا دسته موتور طوری طراحی و ساخته شود که شرایط آرام و بدون لرزشی را بوجود آورد . همچنین دسترسی به دستگاه های فرعی را آسانتر می سازد.

موتور دارای چهار سیلندر بوده و سیلندرها بطور ردیفی قرار گرفته اند و مکانیزم  سوپاپ نیز در بالا قرار دارد. میل لنگ دارای پنج یاتاقان می باشد که نیروی چرخشی موتور را به چرخها انتقال می دهد . سوپاپ ها نسبت به محور موتور تحت زوایای مختلف قرار گرفته و سوپاپ هوا نسبت به سوپاپ دود بیشتر متمایل می باشد . حرکت سوپاپها بوسیله میل سوپاپ هوا نسبت به سوپاپ دود بیشتر متمایل می باشد . حرکت سوپاپها بوسیله میل سوپاپ و میل رابط های عمومی و دو عدد (( میل اسبک )) یا (( میل انگشتی )) انجام می شود.

در سال 1970 ظرفیت موتور از 1796 سانتیمتر مکعب به 1971 سانتیمتر مکعب افزایش یافت و اینکار با تغییر قطر سیلندر از 84 میلیمتر به 88 میلیمتر انجام گرفت در حالیکه کورس پیستون همچنان به اندازه 81 میلیمتر باقی ماند. موتور با ظرفیت 1796 سانتیمتر مکعب در سال 1975 برای پژو 504 ( ال ) انتخاب و مورد استفاده قرار گرفت.

در سال 1970 ظرفیت موتور از 1796 سانتیمتر مکعب به 1971 سانتیمتر مکعب افزایش یافت و اینکار با تغییر قطر سیلندر از 84 میلیمتر به 88 میلیمتر انجام گرفت در حالیکه کورس پیستون همچنان به اندازه 81 میلیمتر باقی ماند. موتور با ظرفیت 1796 سانتیمتر مکعب در سال 1975 برای پژو 504 ( ال ) انتخاب و مورد استفاده قرار گرفت.

سیلندر از نوع تر بوده که قابل بیرون کشیدن نیز می باشد و در داخل پوسته چدنی جای گرفته و دارای سرسیلندر  از جنس آلیاژ آلومینیوم می باشد . عمل سوخت رسانی توسط کاربراتور سولکس ( solex ) یا زنیط ( zenith ) و یا بوسیله سیستم انژکتوری کوگل فیشر ( kugel fischer ) انجام می شود وبدنه موتور با توجه به نوع سیستم سوخت رسانی متفاوت خواهد بود. در سیستم سوخت رسانی توسط کاربراتور ، سوخت به یک لوله یا چدنی مشترک رسیده و از آنجا به هر سیلندر یا اطلاق احتراقی که در حالت تنفس باشد می رسد ،درحالیکه درسیستم انژکتوری برای هر سیلندر یک ورودی جداگانه وجود دارد. دیگر تغییرات وتفاوتهای سیستم انژکتوری مربوط به قطعات جرقه زنی ،پمپ سوخت ،فیلترهای هوا وروغن ،کویل ،شمع ،دینام ونیز دیفرانسیل بانسبت گردشی ودور بالاترمی باشد . امروزه درتمام مدلهای مختلف اتومبیل پژو گردش پروانه توسط یک ترموستات کوچک که در زیر رادیاتور نصب شده کنترل می شود وبطور اتوماتیک دردرجه حرارتهای معینی قطع و وصل می گرد د.روغنکاری موتور بوسیله پمپ روغن ازنوع دنده ای انجام می شود .روغن ازداخل کارترزوغن کشیده شده وپس از عبور از صافی روغن که درداخل کارترقراردارد وارد فیلترروغن می گرد دکه مواد زائد وناخالص  آن گرفته شده وروغن تصفیه شده به کانال اصلی روغن که در طول محفظه لنگ قرار دارد می رسد . بدینطریق روغنکاری یا تاقانهای میل لنگ وشاتون ومیل سوپاپ انجام شده واز انتهای آنها بطرف انگشتی ها و میل انگشتی جریان می یابد وآنها را روغنکاری می نماید.

2 سرویس و تعمیرموتور

صرف نظراز تنظیم های معمولی کاربرا تور،تایمینگ موتور وتنظیم تسمه پروانه،کارهای دیگری را که می توان بدون پیاده کردن موتور انجام داد عبارتند از:تعویض روغن،پیاده کردن سرسیلندر،کربن گیری و رسیدگی به سوپاپها،بازکردن پمپ آب،ترموستات،اوتومات مغناطیسی پروانه،دلکو وکاربرا تور. دستورالمعل وطرزکارموارد فوق دراین فصل وفصلهای بعدخواهدآمد.روغن موتور را بایستی هر 5000کیلومتریکبارتعویض نمود.با بازکردن پیچ تخلیه روغن کارتر،روغن را تخلیه نموده وپس از تعویض واشرمسی،پیچ تخلیه راببندید.سپس درپوش ورودی روغن رابازکرده وازروغن توصیه شده پرنمائیدتاروغن به خط ماکزیمم در روی خط کش روغن برسد. ظرفیت کارتر4 لیتربوده وحداقل مقدار آن 5/2 لیترمی باشد.فیلترروغن بطورافقی وبین پمپ روغن وسیستم گردشی روغن قرارگرفته وظرفیت آن حدود نیم لیترمی باشد.فیلترروغن را بایستی هر10000 کیلومتروهمچنین بعدازطی 800 کیلومترپس از تعمیرات اساسی تعویض نمود.هنگام کاردرزیراتومبیل،اغلب لازم می گردد که قسمت جلویا عقب اتومبیل توسط جک بالابرده شود. درچنین مواقعی بایستی کاملا دقت نموده وبا قراردادن گاوه یا آجردرطرفین چرخها ترتیبی داد که اتومبیل حرکت نکرده وباعث در رفتن جک نگردد.

3 -  پیاده کردن موتور

اقدامات اولیه برای پیاده کردن موتور عبارتند از قراردادن گاوه یا آجردرطرفین موتور،پوشاندن گلگیرها واطراف موتوربا پارچه یا پوشش مناسب وجدا کردن باطری با برداشتن درب رادیاتور و باز کردن شیر تخلیه،آب رادیاتورراخالی نمائید.اگررا دیاتوردارای ضدیخ می باشد آنرا در نگهداشته تا مجددا" مورد استفاده قرارگیرد.بقیه کارها بشرح زیرمی باشد:

1 بعد ازبازکردن لولای فوقانی میله نگهدارنده،کاپوت رابازنمائید. باطری و پایه مربوطه را پیاده نمائید.

2- شیلنگ های ورودی و خروجی رادیاتور،شیلنگ های بخاری که به موتورمتصل می باشند،لوله آب کاربراتورکه به سه راهی و اترپمپ نصب شده،لوله ورودی سوخت ولوله ی بوسترترمزازمنیفولد ورودی هوا را بازنمائید.

3- همچنین سیمهای متصل به دینام،سویچ فشارروغن،کویل،درجه آب موتور،استارتر،سویچ اتومات فن، سیم گازوسیم ساسات رابازنمائید.

4- رادیاتور،کویل،موتوراستارترو پوسته های فلزی فلایویل راپیاده نمائید.

5- با استفاده ازآچارآلن 8 میلیمتری،دوعددپیچ پوسته دنده فرمان راکه به ((رام)) یا نیم شاسی وصل می باشد،بازنمایند.فرمان اتومبیل رابطرف چپ بچرخانیدتا پوسته جدا شود.

6- سه مهره اتصال لوله اگزوزبه چدنی ونیزپیچ نگهدارنده رطوبت گیر اگزوز(درصورت موجودبودن) رابازنمائید.

 -7سه عددپیچ پوسته کلاچ رابازنمائید.(با استفاده ازآچارآلن شماره 8.0202 که درشکل 1:2دیده می شود)

 -8طناب وقرقره یا چرثقیل زنجیری دستی ومناسب رابه موتورببندید.

9- چهار پیچ موتور را که به شاسی وصل شده باز نمائید. برای جلوگیری از صدمه ، لولۀ تغذیه روغن ترمز جلو ( سمت راست ) را با سیم یا نخ به رام ببندید.

10- بوسیلۀ طناب و قرقره یا جرثقیل دستی موتور را بلند نمائید تا جعبه دنده در مجاور میل گاردان قرار گیرد . با قرار دادن جک یا ابزار شمارۀ 8.0125 ( شکل 1:4 ) در زیر گیربکس ، آنرا همطراز میل گاردان نگهدارید .

11- بدون جا به جا کردن طناب و قرقره یا جرثقیل ، مختصر ، موتوررا از گیربکس جدا سازسد . سپس موتور را بوسیلۀ جرثقیل یا طناب و قرقره بالا کشیده و به محل مناسب انتقال دهید.

اتومبیل دنده اتوماتیک : در مورد اتومبیلهایی که دارای گیربکس اتوماتیک می باشند ، روش پیاده کردن موتور همان است که در بالا ذکر شد ، با این تفاوت که لازم است روغن جعبه دنده نیز تخلیه شده و فیلتر هوا و بست فلزی نگهدارنده گلوئی روغن باز شوند.

در اتومبیلهای دنده اتوماتیک بعد از باط کردن پیچ هایی که توربین جعبه دنده را به فلایویل وصل می نمایند ، دفت نمائید که توربین از موتور جدا شود ، زیرا نبایستی با موتور پیاده گردد.

اتومبیل با سیستم انژکتوری :

در اتومبیلهای با سیستم انژکتوری ، علاوه بر اعمال فوق باید مجرا یا کانال هوا و سیم گاز را باز نموده و همچنین کنترلهای برقی را از بالای موتور جدا نمود.

ارسال شده توسط :مهندس کیوان مصطفی پوریان در یکشنبه 14 تیر 1388 | نظرات مهندسین ()

به اشتراک بگذارید :
مطالب گذشته

تعمیرات واحدهای الکترونیکی انواع خودرو سواری
مورگان آئرو 8
کم مصرف ترین خودرو جهان
خودروی زیبای BMW i8
خودروی مفهومی شگفت انگیز مرسدس بنز
یک خوردروی مفهومی عجیب با دو وضعیت مسابقه و عادی
اولین پای مصنوعی رباتیک که کاملا خودکار عمل می کند
خودروهای اسپرت
طرح آینده از هوندا
فضایی ترین خودروی آینده
Alienware MK2 خودرویی که رشد می کند !
ابر خودرو Venom GT رکورد بوگاتی را شکست
محصول جاسوسی ارتش آمریکا
رادیاتور - سیستم خنک کننده (Cooling System)
خودرویی که هرگز چپ نمی کند i-Road
ربات فضانورد ناسا در حال کار
لایکان ۳,۴۰۰,۰۰۰ دلاری، رقیب بوگاتی ویرون، ساخت خاورمیانه
ماسک جدید ناسا
هواپیمای قاهر
خودروی که تبدیل به قایق موتوری می شود
حشره میتسوبیشی
ربات پرنده + فیلم
بمب الکترومغناطیسی Electromagenetic Bomb
تولید برق از ویروس
شاهکار مرسدس بنز SLS AMG
آئودی از هفت فناوری جدید خود برای خودروهای آینده رونمایی کرد
معرفی برخی از نرم افزار های رشته مکانیک
مجموعه فیلم های آموزشی کتیا
چگونه یک موشک بسازیم
طراحی لاستیک خود باد شونده

آرشیو ماهانه
شهریور 1396
اردیبهشت 1394
دی 1393
فروردین 1393
مهر 1392
مرداد 1392
خرداد 1392
فروردین 1392
بهمن 1391
آذر 1391
مهر 1391
شهریور 1391
مرداد 1391
فروردین 1391
دی 1390
آبان 1390
مهر 1390
شهریور 1390
نظر سنجی
+ رشته تحصیلی شما چیست؟
-
-
-
-
-
آمار کلی سایت
نویسنده مهندس کیوان مصطفی پوریان

آمار سایت بازدید های امروز :
بازدید های دیروز :
بازدید های این ماه :
بازدید های ماه قبل :
کل بازدید ها :
تعداد کل مطالب :

اطلاعات بیشتر


صفحات دیگر سایت
معرفی مدیر سایت, ارسال پیام به مدیر سایت,
تبلیغات
,