تبلیغات

ابزار رایگان وبلاگ

مقالات مهندسی مکانیک

.:. امروز :
   
 
آرشیو موضوعی
پیوندها
هوندا
تویوتا
عشق پرواز
جنرال موتور
مهندسی مواد
خودروهای عتیقه
مجله آنلاین مکانیک
هواپیماهای جنگنده
مهندسی مکانیک سیالات
آکادمی بین المللی مهندسی
طراحی در مهندسی مکانیک
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مهندسی مکانیک ساخت و تولید
سایت کارخانه مرسدس بنز آلمان
استاندارد های مهندسی مکانیک
سایت هیدرولیک و پنوماتیک ایران
جامعه اینترنتی مهندسی مکانیک
انجمن بین المللی مهندسین خودرو
طراحی و انجام محاسبات مهندسی
انجمن تست های غیر مخرب آمریکا
وبلاگ تخصصی مهندسی ساخت و تولید
مهندسی مکانیک و تاسیسات ساختمانی
مهندسی مکانیک خواجه نصیرالدین طوسی
سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران
امكانات
ابر برچسب ها
المان محدود , اندازه گیری دقیق , طراحی کامپیوتر , طراحی قالب , طراحی اجزا , نصب وتعمیر و نگهداری , دیفرانسیل , خودرو , کنترل کیفیت , استاتیک ,

مهندسی مکانیک



انتخاب تیغه فرز (Select blade milling)
موضوع مطلب : مقالات مکانیک  ،

انتخاب تیغه فرز

برای براده برداری از قطع كار در فرز كاری از تیغه چند لبه استفاده می شود كه آن را تیغه فرز می نامند. لبه های برنده تیغه فرز فرم گوه ای دارند(مانند رنده تراشكاری) كه در روی محیط دایره ای قرار گرفته اند. در فرزكاری هر یك از لبه های تیغه فرز در حین گردش دورانی خود مدت كوتاهی براده گیری می كنند و تا نوبت بعدی بدون براده برداری آزاد گردش كرده خنك می شوند ؛از این رو تیغه فرزها مانند رنده تراشكاری در اثر برش تحت فشار دائم قرار نمی گیرند ،و براده برداری با آنها سریعتر انجام می شود.

                            

                           

جنس تیغه فرزها

فولاد افزار سازی: تیغه هایی كه از فولاد افزار سازی ساخته می شوند دارای قدرت براده برداری كم هستند و بدین سبب در مصارف محدود از آنها استفاده می شود. این فولادها مقدار 1 تا 1.2 % كربن دارند و با توجه به پیشرفت های فنی كنونی استفاده از این تیغه ها مفیدو مقرون به صرفه نیست و تا دمای 300 درجه سانتیگراد می تواند مقاومت كند.

فولاد افزار آلیاژی تند بر: تیغه فرزهایی كه از فولاد تندبر ساخته می شوند،متداولترین نوع تیغه ها هستند كه در صنعت به منظور صرفه جویی در هزینه از آن استفاده می شود. در جنس این فولادها علاوه بر آهن و كربن عناصری نظیر: وانادیم،مولیبدون،ولفرام و كروم به میزان زیاد آلیاژ شده ،ازاین رو قدرت تحمل و برش زیاد را دارد و تا 600 درجه سانتیگراد قدرت خود را حفظ می كند و آن را با علامت SS نشان می دهند. نوع دیگر فولاد آلیاژی كه آب آلیاژ فولاد و كربن و ولفرام و كبالت به نام فولادHSS است و تا حدود 900 درجه سانتیگراد قدرت تحمل و برش دارد.
كاربیدهای سمانته شده:این تیغه ها از موادی ساخته می شوند كه فاقد آهن هستندو آن را به طریق مثال سرامیك از كاربیدهای پودر شده تنگستن و تیتانیوم می سازند. كاربیدها مخلوطی هستند از كربن با فلزات دیر گداز و بهترین شرایط برش را دارا می باشند و قابلیت برش خود را تا حدود 900 درجه اسنتیگراد حفظ می كنند.

این تیغه ها احتیاجی به عملیات سخت كردن ندارند و از استحكام طبیعی برخوردار هستند.
چون كاربیدهای سمانته گران هستند از این رو فقط لبه های برنده تیغه ها از این جنس انتخاب می شود كه به وسیله لحیم كاری یا پیچ بر روی بدنه تیغه قرار می دهند.

كاربیدها انواع و اقسام گوناگون دارند كه با حروف
F1,G1,H1,S2, S1 , نشان می دهند.
D,K,R
سرامیكها: سرامیكها مواد جدیدی هستند و محاسن زیادی دارند و از جمله می توان از مواد ارزان قیمت استفاده كرد مانند اكسید آلومینیوم (
Al2O3 ) كه در نظر است جایگزین كاربیدها شود.

زوایای تیغه فرزها

لبه برنده این تیغه فرزها مانند رنده های تراشكاری دارای زوایا آزاد-براده و گوه است كه در شكل زیر نشان داده شد كه به تعریف آنها می پردازیم.

شكل 1:زوایای تیغه فرز

قبل از تعریف این زوایا لازم است سطوح فرز كاری را تعریف كنیم تا از اصطلاحات به كار برده شده در تعاریف زوایا آگاه باشیم.

سطوح فرز كاری

به دو دسته تقسیم می شوند:

الف) سطوح تیغه فرز ب) سطوح قطعه كار

در شكل زیر سطوح فرز كاری را می بینید.

شكل 2: سطوح فرز كاری

سطوح واقع بر تیغه فرز

-سطح براده: سطح براده به سطحی از تیغه فرز گفته می شود كه در هنگام فرزكاری براده های برداشته از روی قطعه كار بر روی آن قرار می گیرد(شكل 2)

-سطح آزاد: سطح آزاد به سطحی از تیغه فرز گفته می شود كه مقابل سطح برش قرار می گیرد و ممكن است به نام سطح فاز تیغه فرز نیز نامیده شود(شكل 2 ).

سطوح قطعه كار

سطح كار: سطح كار به سطحی گویند كه از روی آن براده برداری می شود (شكل 2) .
سطح برش: سطح برش به سطحی از قطعه كار گفته می شود كه مستقیما زیر لبه برنده تیغه فرز قرار می گیرد و براده برداشته می شود(شكل2).

سطح كار شده: سطح كاری كه پس از براده برداری در روی قطعه كار ظاهر می شود"سطح كار شده" نامیده می شود.

زاویه گوه β :زاویه بین سطح براده و سطح آزاد را "زاویه گوه تیغه فرز" می نامند و با β نشان می دهند و مقدار آن بسته به جنس قطعات فرق می كند.(شكل 2)

در اجسام سخت مقدار آن بیشتر و در اجسام نرم مقدار آن كمتر است و مقدار تقریبی آن مانند زوایای رنده های تراشكاری است و در حدود 56 تا 81 درجه است.در جدول 1 زوایای تیغه فرزهای از جنس فولاد تندبر نشان داده شده است.

جدول 1: جدول زوایای تیغه فرز

زاویه آزاد α : زاویه بین سطح آزاد تیغه و صفحه مماس بر سطح برش را "زاویه آزاد تیغه" می نامند و با علامت α نشان می دهند .مقدار آن تقریبا بین 4 تا ˚14 است (شكل2)
زاویه براده
γ : زاویه بین سطح براده و سطح قائم برسطح برش به نام" زاویه براده" می نامند و با علامت γ نشان می ددهند (شكل2) و مقدار تقریبی آن بین 5 تا ˚30 است.
زاویه برش
δ : مجموع زوایا ی آزاد α و گوه β را به نام "زاویه برش" می نامند و با علامت δ نشان می دهند.(شكل 2).

زاویه مارپیچ تیغه فرز λ : تیغه فرز ممكن است دارا لبه های برنده مستقیم (موازی محور فرز) و یا لبه برنده مارپیچ باشند مقدار این زاویه به گام مارپیچ لبه برنده تیغه بستگی دارد .برای براده برداری اجسام سخت مقدار این زاویه كم و در حدود 10 تا ˚35 است و در اجسام نرم مقدار این

زاویه بیشتر و بین 25 تا ˚45 است

(شكل 2-1a )

الف: لبه های برنده مستقیم(موازی محور فلز) با تمام طول لبه خود براده برمی دارند و به آن سبب

كار فرز ضربه ای است و قدرت برش كم است.

ب: لبه های برنده مارپیچ كه آرامتر كار می كنند و هنگامی كه یك دنده از كار خارج می شود دنده دیگری مشغول براده گیری شده است براده ها هم به پهلو ریخته می شوند.

شكل 2-1a

 

منبع :
 http://www.iranmold.com و http://www.sakhtotolid.mihanblog.com/post/14

ارسال شده توسط :مهندس کیوان مصطفی پوریان در دوشنبه 30 خرداد 1390 | نظرات مهندسین ()

به اشتراک بگذارید :
مطالب گذشته

مورگان آئرو 8
کم مصرف ترین خودرو جهان
خودروی زیبای BMW i8
خودروی مفهومی شگفت انگیز مرسدس بنز
یک خوردروی مفهومی عجیب با دو وضعیت مسابقه و عادی
اولین پای مصنوعی رباتیک که کاملا خودکار عمل می کند
خودروهای اسپرت
طرح آینده از هوندا
فضایی ترین خودروی آینده
Alienware MK2 خودرویی که رشد می کند !
ابر خودرو Venom GT رکورد بوگاتی را شکست
محصول جاسوسی ارتش آمریکا
رادیاتور - سیستم خنک کننده (Cooling System)
خودرویی که هرگز چپ نمی کند i-Road
ربات فضانورد ناسا در حال کار
لایکان ۳,۴۰۰,۰۰۰ دلاری، رقیب بوگاتی ویرون، ساخت خاورمیانه
ماسک جدید ناسا
هواپیمای قاهر
خودروی که تبدیل به قایق موتوری می شود
حشره میتسوبیشی
ربات پرنده + فیلم
بمب الکترومغناطیسی Electromagenetic Bomb
تولید برق از ویروس
شاهکار مرسدس بنز SLS AMG
آئودی از هفت فناوری جدید خود برای خودروهای آینده رونمایی کرد
معرفی برخی از نرم افزار های رشته مکانیک
مجموعه فیلم های آموزشی کتیا
چگونه یک موشک بسازیم
طراحی لاستیک خود باد شونده
ایده اتومبیل جدید نیسان با پنلی از تبلت

آرشیو ماهانه
اردیبهشت 1394
دی 1393
فروردین 1393
مهر 1392
مرداد 1392
خرداد 1392
فروردین 1392
بهمن 1391
آذر 1391
مهر 1391
شهریور 1391
مرداد 1391
فروردین 1391
دی 1390
آبان 1390
مهر 1390
شهریور 1390
مرداد 1390
نظر سنجی
+ رشته تحصیلی شما چیست؟
-
-
-
-
-
آمار کلی سایت
نویسنده مهندس کیوان مصطفی پوریان

آمار سایت بازدید های امروز :
بازدید های دیروز :
بازدید های این ماه :
بازدید های ماه قبل :
کل بازدید ها :
تعداد کل مطالب :

اطلاعات بیشتر


صفحات دیگر سایت
معرفی مدیر سایت, ارسال پیام به مدیر سایت,
تبلیغات
,