تبلیغات
مقالات مهندسی مکانیک
مقالات مهندسی مکانیک

دانستنی های خودرو

 

- جنس مواد بکار رفته در مبدل های کاتالیتیک لوله اگزوز خودروهای جدید چیست ؟

 

 اصولآ گازهای خروجی از اگزوز شامل پارافینها ، اولفینها ، ترکیبات آروماتیک ، بخار آب ، کربن مونوکسید  co، کربن دی اکسیدco2  ، اکسیدهای نیتروژن NOx  و اکسیدهای گوگردSOx  و ... هستند که زیانبار ترین آن ها برای محیط زیست و انسانها کربن مونوکسید ، اکسیدهای نیتروژن و دی اکسید گوگرد هستند . بنابراین تبدیل این گازها به CO2 و N2 و ... در اولویت قرار دارند . بر همین اساس کاتالیزورها با مخلوتی از فلزات پلاتین ، پالادیوم، رنیم و ... این ترکیبات را شکسته و به صورت محصولات و گازهای بدون خطر یا کم خطر به محیط زیست وارد می کنند.

 

به ادامه مطلب رجوع كنید

- زوایای کمبر و کستر در سیستم فرمان خودرو چه معنایی دارند ؟

 

برای مجموعه تعلیق خصوصآ در  چرخهای جلو دو زاویه camber و caster تعریف می شوند . به طور خلاصه کمبر مؤید تمایل چرخها ی خودرو به طرفین و کستر بانگر انحراف محور بوش سگدست نسبت به محور قائم چرخ است.

 

- انواع آرایش سیلندرها و نحوه ی قرارگیری آنها را در کنار هم بیان کنید ؟

 

به طور کلی پیشرانه های پیستونی را می توان به 6 چیدمان مختلف تقسیم کرد که به ترتیب کاربرد عبارتند از : خطی Inline  - خورجینی v شکل V TYPE – تخت BOXER – خورجینی دوگانه W شکل – ستاره ای RADIAL و ضربدری X TYPE . نا گفته نماند که موتورهای V شکل معکوس و ضربدری خوابیده را نیز با گونه های عادی در یک گروه قرار داده ایم اما نکته مهم اینجاست که انواع ستاره ای و ضربدری در خودروسازی کاربردی ندارند و فقط در پیشرانه های پیستونی هواپیما به کار می رفته اند.

 

منبع : مجله خودرو




طبقه بندی: مقالات مکانیک،
ارسال در تاریخ سه شنبه 7 مهر 1388 توسط مهندس کیوان مصطفی پوریان

.: Weblog Themes By MihanSkin :.